2014. sze 10.

Két lista

írta: czoli
Két lista

Mindenkiről létezik két lista. Minden egyes emberről, minden egyes lélekről. Nőkről, férfiakról, kicsikről, nagyokról, gyermekekről, felnőttekről. A jó tulajdonságok listája és a kevésbé jóké. Ezeket a listákat én állítom össze életem során mindenkiről, akivel találkozom életem során.

Sokak listája rövid. Talán néhány pillanatom volt csupán, hogy benyomásaim legyenek. Gyakran túl rövid volt az idő, de ez nem számít. Így is kerültek dolgok a listára, olykor csak az egyik listára.

szép láb.jpgJobb esetben ilyesmi: kedves a mosolya. Szép a lába, a ruhája, a szeme, a hangja…

Más esetben viszont ilyesmi: büdös a szája. Tolakodó. Ostoba. Szemtelen.

Aztán pedig ezek: alávaló, veszélyes, szörnyű…

Ezeknek gyakran semmi közük a valósághoz. Egyszeri benyomások, amiket nincs mód megváltoztatni. Talán nem is kell. Nem vagyunk tökéletesek.

Vannak azonban az életünkben nem is kevesen, akikről hosszú listákat állítottunk már össze. Ezek a listák aztán alapjaiban határozzák meg a viszonyunkat, véleményünket, hozzáállásunkat.

düh.jpgÉn arra jöttem rá nem is olyan régen a rengeteg eszemmel, hogy nem mindegy, hogy melyik listát olvasgatom, melyiket tartom számon. Ha a rossz tulajdonságok listáját nézegetem, akkor nincs esélye az illetőnek. Még ha közömbös is volt valaha, előbb utóbb idegenkedni fogok tőle, kellemetlen lesz számomra, és gondoskodni fogok róla, hogy én is kellemetlen legyek neki. Súlyosabb esetben meggyűlölöm. És ha gyűlölöm, a listája bővülni fog. Szerintem azokat gyűlöljük, akiknek a rossz listáját olvasgatjuk, írogatjuk.

Akinek a jó tulajdonságait lajstromozzuk, azokat pedig szeretjük. Ezen áll a szeretet vagy a gyűlölet. Nincs objektív módon szeretetre méltó vagy gyűlölni való ember. Akit én szeretek, azt gyűlölheti más, és viszont.

Krisztus azt mondja, szeressem az ellenségemet is.  Sokat gondolkoztam ezen. Hogy képzeli? 

És amire még rájöttem a rengeteg eszemmel, hogy nem a feladat nehézségétől riadtam vissza. Dehogy. Én akartam gyűlölni, én akartam kárhoztatni, viszolyogni, undorodni, ítélkezni. Én kerestem ehhez az alanyokat. Ennek érdekében állítottam össze a negatív listákat, vagy fogadtam el másoktól ilyeneket, nem ritkán kapva kaptam rajtuk.

Nos, nem akarom többé. Nem akarok gyűlölködni többé. Meg akarok tanulni szeretni. Hadd látom, mire megyek ezzel?

Szólj hozzá

szeretet gyűlölet hozzáállás benyomás rossz tulajdonság Jézus szeretni akarok jó tulajdonság